Saturday 10 March 2012

niat puasa..

salam sumer~
saje jew nk post mcmni. walaupun skg bkn bulan ramadhan mahupun bulan mengambang tp x kisah lah kan kalau untuk memperingati pada org lain dan juga pada diri sendiri :)


Lafaz niat puasa fardhu Ramadhan : 


نويت صوم غد عن أداء فرض شهررمضان هذه السنة لله تعالى 


Ertinya : Sahaja aku puasa esok hari menunaikan fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala. 




next, bila seseorang itu tidak berpuasa pda bulan ramadan dengan munasabab yg tertentu.
Lafaz niat puasa Qhada’ Ramadhan :


عن قضاء فرض رمضان لله تعالى نويت صوم غد


Ertinya : Sahaja aku puasa esok hari kerana ganti fardhu Ramadhan kerana Allah Taala. 


Doa Ketika Berbuka Puasa 


اللهم لك صمت وبك آمنت وعلى رزقك أفطرت برحمتك ياأرحم الراحمين. 


Ertinya : Ya Tuhanku keranamu jua aku berpuasa dan denganmu aku beriman dan di atas rezekimu aku berbuka dengan belas kasihanmu Ya Allah yang amat mengasihani. 

p/s : moga allah memberkati ape yg kita jalani dalam fardu :)

No comments:

Post a Comment